Insändare

Vem lyssnar på min oro?

Hela världen lamslås av fasa av Covid-19.
En pandemi som slår hårt mot världen och vårt samhälle.  Vi som har oro och depression, ångest och kanske andra symptom mår väldigt dåligt av detta.

Vi behöver någon som lyssnar. Att gå ensam med oron skapar ännu mera tankar som blir till ännu mera oro. Många upplever allt som en domedag! Alla frågor trängs och all information behöver sorteras för att vi ska kunna hantera allt.

Våga prata

Mitt tips: Våga prata om din oro. Undvik sociala medier där informationen flödar och kanske inte ens är sann. Håll dig uppdaterad via presskonferens på tv. Eller gå in på Folkhälsomyndigheternas sida på nätet. Gör det en eller två gånger per dag för att få information men låt dig inte uppslukas.

Gör något du mår bra av

Om du är i riskzon och måste vara hemma. Försök göra sådant du mår bra av. Läs en bok, se en bra serie, skriv, måla eller annat. Prata i telefon med vänner. Har du så att du kan se dina vänner via Skype eller annat gör det. Det brukar kännas bra att se ett ansikte när man är ensam.

Flytta fokus från dig själv

Det är viktigt att ta hand om sig mentalt. Vi behöver orka med psykiskt. Om du inte är i riskzonen att bli allvarligt sjuk, kanske du kan hjälpa dina grannar att handla eller något annat. Att vara behövd och att få hjälpa till kan flytta fokus från dig själv och din oro.

Våga lita på myndigheterna

Tänk på hygienen. Ett viktigt råd.  Sortera även alla katastroftankar om det är möjligt. Våga lita på myndigheterna! Även om det förekommer spridning av konspirationsteorier. 

Självutnämnda experter

Många är självutnämnda experter på sociala medier. Försök undvik att läsa om allt som skrivs. Ibland är det bättre att stänga ner Facebook om man inte kan sortera allt som påstås.


Text och foto: Johanna Eriksson

Lämna en kommentar

Relaterade artiklar

Vem lyssnar på min oro?