18 februari, 2025
Kultur

Noréns värld i ny tappning: Recension av ”Fem scener Norén” på Dramaten

Pressfoto från Dramaten. Man i mask står på knä med händerna utsträckta. Människor vid ett bord i bakgrunden.
Rakel Benér Gajdusek, Jakob Öhrman, Hulda Lind Jóhannsdóttir, Danilo Bejarano, Peter Järn, Thérèse Brunnander.
Foto: Sören Vilks

Charlotta Mattson har sett föreställningen ”Fem scener Norén” på Dramatens lilla scen. Föreställningen, regisserad av Markus Öhrn, presenterar utdrag ur Lars Noréns pjäser ”Hebriana”, ”3.33.93”, ”Så enkel är kärleken” och ”Andante”. Öhrns tolkning är både innovativ och tankeväckande, vilket ger Noréns verk en ny dimension.

Skådespelarna bär groteska masker med stora, stirrande ögon och stela munnar, kompletterade med peruker och förvrängda röster. Denna estetik för tankarna till karikatyrer eller levande dockor. Det skapar en distanseringseffekt som förstärker det absurda och komiska i scenerna. Detta grepp, som påminner om en marionetteater, understryks ytterligare av pauser med neddragen ridå och en entonig, monoton melodi mellan varje scen. Resultatet blir en upplevelse som balanserar mellan komedi och det nattsvarta som ofta förknippas med Noréns dramatik.

Psykologiska teman i fokus

Noréns pjäser är kända för att skildra komplexa mänskliga relationer och psykologiska djupdykningar. Hans intresse för existentiella och psykologiska grundproblem är tydligt, med fokus på olika skikt i människors personligheter och familjedynamik. I ”Hebriana” möter vi exempelvis en familj där den yngsta dottern återvänder hem från ett mentalsjukhus. Det påverkar familjens dynamik och blottlägger underliggande spänningar.

I ”Så enkel är kärleken” skildras en efterfest hemma hos ett skådespelarpar, där relationer och hemligheter gradvis avslöjas under kvällens gång. Dessa teman speglar Noréns fascination för det mänskliga psyket och de mörkare aspekterna av mänsklig erfarenhet.

Det absurda och groteska i Noréns dramatik

Öhrns regival förstärker dessa psykologiska teman genom att förvandla skådespelarna till dockliknande figurer. Det skapar en känsla av avhumanisering och förstärker de psykologiska konflikterna i texterna. Denna stilisering, med förvrängda röster och stela kroppsrörelser. Stiliseringen bidrar till att lyfta fram det absurda och groteska i mänskliga relationer, vilket är centralt i Noréns verk. Det groteska och absurda i föreställningen förstärker de psykologiska konflikterna och ger publiken en ny ingång till att förstå Noréns skildringar av mänskligt beteende.

Föreställningens struktur och dramaturgi

Föreställningens struktur, med fem separata scener och pauser emellan, ger publiken möjlighet att reflektera över varje del för sig. Scenernas längd är väl avvägd för att behålla uppmärksamheten och engagemanget. Den monotona melodin som spelas under pauserna skapar en meditativ stämning. Detta ger tid för eftertanke och förstärker känslan av att bevittna en serie tablåer som tillsammans bildar en helhet.

En balans mellan humor och mörker

Personligen finner jag denna tolkning av Noréns verk både uppfriskande och inspirerande. Den groteska estetiken och den komiska tonen ger en ny dimension till de annars mörka och tunga texterna. Föreställningen väcker mitt intresse för Noréns originalpjäser och hans sätt att integrera psykologiska insikter i dramatiken. Det är en påminnelse om teaterns kraft att ständigt omtolka och förnya klassiska verk. Det påminner också om hur olika regissörers visioner kan belysa nya aspekter av välkända texter.

Slutreflektion: en nyskapande teaterupplevelse

Sammanfattningsvis är ”Fem scener Norén” en unik och minnesvärd teaterupplevelse som lyckas kombinera humor och allvar på ett sätt som känns både respektfullt mot originalverken och nyskapande i sin tolkning.

Det är en föreställning som jag varmt rekommenderar till både Norén-kännare och de som är nyfikna på att upptäcka hans dramatik för första gången. Föreställningen håller på till den 9:e april 2025.

Biljetter finns på Dramatens hemsida->.

Lämna en kommentar

Relaterade artiklar

Pressfoto från Dramaten. Man i mask står på knä med händerna utsträckta. Människor vid ett bord i bakgrunden.
Charlotta Mattson:
Noréns värld i ny tappning: Recension av ”Fem scener Norén” på Dramaten