Hälsa

Har du mens eller?

Kvinna på sten vid vatten
Foto: Anneli

Mens är ett tabubelagt ämne, men som ingen kvinna kan undvika.
Vårt humör svänger kraftigt vid PMS (Premenstruellt Syndrom) eller vid PMDS (Premenstruellt Dysforiskt Syndrom) som är en värre form av PMS. Frågan är varför vi inte pratar mer om detta?

Många kvinnor lider i det tysta av detta tabubelagda besvär. PMS och PMDS kan vara allt från fysiska besvär till psykiska. Symtomen kan vara olika, vanligast är ont i kroppen, ont i magen, illamående, trötthet, och att man blir sötsugen. Som exempel på psykiska besvär hör ångest, humörsvängningar, självmordstankar och nedstämdhet. Vid PMDS är symtomen väldigt kraftiga och det påverkar bland annat relationer, arbetslivet och sociala kontakter.

Sämre mående när diagnoser krockar.

Det jag vill tala om är PMS om man lider av psykiatriska diagnoser. PMS och PMDS går över när mensen kommer och humöret blir bättre. För en del kvinnor kan det dåliga måendet komma redan vid ägglossning, för andra någon vecka till några dagar innan mensen. 

Det är skillnad när man lever med psykiatriska diagnoser.

Min ångest brukar öka kraftigt, nedstämdheten likaså, med destruktivt beteende och mörka tankar. Jag har EIPS (Emotionell Instabil Personlighetsstörning) som förr hette borderline. Humöret svänger kraftigt vid EIPS. Det kan gå från noll till hundra på några sekunder. Ena stunden kan man vara glad och sen bli jättearg. Jag kan gå från att ha väldigt mycket energi, till att inte orka göra någonting. 

EIPS och PMS är en dålig kombination.

Jag upplever att det är något man inte talar om överhuvudtaget, det finns inte mycket forskning om ämnet. Jag är långt ifrån ensam om att ha dessa problem. Dagarna innan mensen ökar mina självmordstankar, destruktiva beteende, dåligt tålamod och humöret blir påverkat. Jag får fysiska symtom som ont i magen, ryggen, jag blir illamående och orkeslös. När mensen kommer kan måendet bli bättre. 

Det finns hjälp att få av vården.  Man kan även hjälpa sig själv.

Det finns hjälp att få vid PMS och PMDS, men det kan vara svårt att prata om det. Ofta blir man erbjuden preventivmedel som p-piller, hormonspiral eller
p-stav med mera. För en del kvinnor fungerar det bra för andra inte. En del blir erbjudna antidepressiva medel som man tar en till två veckor innan mens.

Bild på klocka, mobil och dagbok.
Att hålla koll på sin inre klocka med hjälp av en app och att föra PMS-dagbok hjälper, tycker Anneli som också har tagit bilden.

För att hålla koll på mensen använder jag mig av en app

Det är en kalender där man fyller i dagen då mensen börjar, och dagen när den slutar. Där kan man även logga de symtom man har. Som humörsvängningar, illamående, nedstämdhet med mera. Appen skickar en notis, några dagar innan man förväntar sig ha PMS och sen när mensen kommer. Det finns olika appar att välja på. En annan sak som kan hjälpa till är att skriva PMS-dagbok om hur man mår. Hur känner jag mig och vilka fysiska symtom har jag? Fysisk aktivitet och hålla sig till sina rutiner är viktigt.

Ökad sårbarhet och att våga lyfta ämnet.

När man har EIPS är man väldigt sårbar och vid PMS ökar sårbarheten. Därför kan måendet bli mycket sämre. Appen hjälper mig att hålla reda på när jag förväntar mig att ha PMS och när mensen kommer, vilket underlättar så jag kan förbereda mig. Det är viktigt att våga prata om hur PMS och PMDS påverkar våra liv. Om någon lyfter ämnet kommer fler berätta hur de känner.

Text: Anneli

1 kommentar

Lämna en kommentar

Relaterade artiklar

Kvinna på sten vid vatten
Anneli A:
Har du mens eller?