18 februari, 2025
Kultur

Brecht in concert – både nostalgiskt och tidlöst

Svartvitt foto på Bertolt Brecht i glasögon och kort hår.
Bertolt Brecht 1948.
Foto: Jörg Kolbe / Wikipedia Commons

Vox Vigors skribent Charlotta Mattson har varit på en konsert med texter av den tyske dramatikern Bertolt Brecht.

På Stora scenen i Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm presenteras ”Brecht in Concert”, en föreställning som samlar Bertolt Brechts texter med musik av Kurt Weill, Paul Dessau och Hanns Eisler. Publiken får ta del av allt från ”Tolvskillingsoperans” jazziga toner och välkända sånger som ”Surabaya Johnny” från ”Happy End” till gripande musik från Brechts tid i exil. Föreställningen innehåller även sånger, dikter och texter som ”Moritaten” från ”Tolvskillingsoperan”, ”Bilbao-sången” från ”Happy End” och ”Sjörovar-Jenny” från ”Tolvskillingsoperan”.

Sjumannaband

Ensemblen består av etablerade artister och skådespelare som Gunilla Backman, Lennart Jähkel, Frida Modén Treichl, Leif Andrée, Odile Nunes och Maja Rung, ackompanjerade av ett sjumannaband. Denna samling av talanger bidrar till en mångfacetterad och dynamisk tolkning av Brechts verk.

Scenografin är enkel men effektiv, där musikensemblen delar scenutrymmet med skådespelarna. Denna gemensamma yta skapar en intim atmosfär och underlättar samspelet mellan musiker och aktörer. Skådespelarna, klädda i svarta kläder, växlar mellan att sjunga och recitera dikter, vilket ger en dynamisk och varierad upplevelse för publiken. Denna minimalistiska kostymering förstärker fokus på texterna och musiken, samtidigt som den ger en tidlös estetik.

Fragmentariskt och lite långt

Föreställningen saknar paus och har en speltid på 1 timme och 45 minuter, vilket kan göra att den upplevs som något lång för vissa åskådare. Strukturen består av korta glimtar av musikstycken från flera av Brechts pjäser, vilket kan ge en fragmentarisk känsla. Det är möjligt att en hel teaterpjäs av Brecht skulle hålla bättre sammanhang och engagemang.

Publiken domineras av en äldre generation, ofta associerad med den så kallade ”rödvinsvänstern”. Detta kan ge intrycket av en nostalgisk återblick till 1970-talets politiska teater. Samtidigt är Brechts teman aktuella i dagens samhälle, med tanke på nedrustningen av välfärden och politiska partiers flört med de allra rikaste i vårt land.

Sammanfattningsvis erbjuder ”Brecht in Concert” en musikalisk resa genom Brechts verk, framförd av en talangfull ensemble. Trots sin längd och fragmentariska struktur lyckas föreställningen belysa tidlösa teman som fortfarande resonerar i dagens samhälle.

Text: Charlotta Mattson

Föreställningen spelades den 30 och 31 januari 2025.

Lämna en kommentar

Relaterade artiklar

Svartvitt foto på Bertolt Brecht i glasögon och kort hår.
Charlotta Mattson:
Brecht in concert – både nostalgiskt och tidlöst