Anna Odells nya utställning är ett kraftfullt exempel på hur konst kan fungera som en bro mellan personliga erfarenheter och bredare samhällsfrågor. Det skriver Charlotta Mattsson i en recension.
Anna Odell, född 1973, är en framträdande svensk konstnär och filmskapare känd för sitt djärva och provokativa arbete. Hennes examensarbete ”Okänd kvinna 2009-349701” från 2009 satte verkligen tonen för hennes karriär. Odell regisserade sedan filmen ”Återträffen” 2013 och ”X&Y” 2018, vilka båda väckte stor uppmärksamhet och debatt.
Cecilia Hillstrom Gallery visar nu Anna Odells senaste utställning med titeln ”Rekonstruktion – Psyket”. Utställningen pågår från den 11 januari till den 17 februari. Denna utställning, som innehåller video- och fotoverk, är ett resultat av Odells arbete som konstnär-in-residence vid Centrum för medicinsk humaniora vid Uppsala universitet under hösten 2023. Där utvecklade hon filmen ”Rekonstruktion – Psyket”, som nu visas för första gången. Projektet kommer även att visas på Uppsala konstmuseum under våren.
Utforskar strukturerna inom psykiatrisk vård
I ”Rekonstruktion – Psyket” fortsätter Odell att använda sin personliga historia för att utforska strukturerna inom psykiatrisk vård. Detta arbete anknyter till hennes banbrytande video ”Okänd kvinna 2009-349701” från 2009. Den nya videon undersöker dynamiken inom psykiatrisk institutionsvård när personalen står inför komplexa sociala interaktioner mellan patient och vårdgivare. Odell, som själv led av psykisk sjukdom på 90-talet, tar sin utgångspunkt i sin egen erfarenhet av att bli gravid med en mentalskötare under en sjukhusvistelse. I videoverket blandas intervjuer med sjukhuspersonal som var involverad i Odells fall med utdrag från medicinska journaler och en återskapning av ett personalmöte inom psykiatrisk vård.
Anna Odells granskande arbete belyser en institution som står inför etiska dilemman. Vad är konsekvenserna av att korsa personliga och professionella gränser för både patienter och vårdgivare, men också för den psykiatriska institutionen i termer av professionellt ansvar och uppförandekod? Var går gränsen för personligt engagemang när man hanterar psykisk sjukdom?
Öppnar för viktiga diskussioner
”Rekonstruktion – Psyket” står som ett kraftfullt exempel på hur konst kan fungera som en bro mellan personliga erfarenheter och bredare samhällsfrågor. Odells förmåga att belysa de tysta och ofta bortglömda aspekterna av psykiatrisk vård är imponerande. Hennes arbete öppnar upp för viktiga diskussioner om psykisk hälsa, vårdetik, och de komplexa dynamikerna i mänskliga relationer inom vårdkontexten. Med sin välbesökta utställning har Anna Odell inte bara berört och engagerat en stor publik, utan också bidragit till en nödvändig och viktig samhällsdebatt. Det jag särskilt uppskattar med Odells arbete är hur hon modigt sätter ljuset på psykiatrin, en värld som ofta är omsluten av tystnadsplikt och hemlighetsmakeri. Inom psykiatrin råder en dubbel tystnad: dels på grund av yrkesmässig tystnadsplikt från vårdpersonalens sida, dels på grund av att de drabbade patienterna ofta tiger, rädda för att deras psykiatriska diagnoser ska leda till stigmatisering och social isolering.
Text och foto: Charlotta Mattsson
Se utställningen på Cecilia Hillström Gallery, Hudiksvallsgatan 8 i Stockholm, till och med den 17 februari 2024, eller på Uppsala konstmuseum från 2 mars till 1 april 2024.