Vox Vigor har pratat med ett syskonprojekt inom Arvsfonden, Skillstation. Mats Svensson har arbetat på Leksands folkhögskola i 50 år. Bland annat som keramiklärare. Nu leder han och hans kollegor i Leksand projektet Skillstation, ett initiativ där elever som inte passat in i en traditionell skola får utrymme att forma sitt eget lärande – med hjälp av ny AI-teknik.
– Att göra individanpassade utbildningar har alltid intresserat mig.
Mats Svensson
Idén bakom Skillstation är enkel. Eleverna, som är över 18 år med NPF-diagnos, samt seniorer, samlas gemensamt på morgonen för att sedan under dagen ägna sig åt sina egna projekt. Genom AI-verktyg kan eleverna välja fritt vilket ämne de vill fördjupa sig i. Algoritmen anpassar kursplanen efter varje deltagares takt och behov, med stöd av Skillstations handledare.
Det är med en lugn och eftertänksam röst Svensson berättar om den nya metoden. Han har haft en lång dialog med målgruppen för att det ska bli rätt. Känslan är att Mats följer AI-hajpen utan att ivrigt ställa sig upp och välta båten. Han kör i en stabil kurs, och alla ska med.
5,6 miljoner från Arvsfonden
AI-projekt verkar dessutom ligga rätt i tiden. Svensson berättar om sitt telefonsamtal med en handledare på Arvsfonden: “Jag antar att ni har fått många ansökningar som handlar om AI? Nej, vi sitter och väntar, och du är den första.”. Projektet Skillstation fick 5,6 miljoner kronor.
Fritt lärande
Mats Svensson kan själv identifiera sig med att inte passa in i skolan.
– Jag har en bakgrund som dyskalkylektiker. Den diagnosen fanns inte när jag gick i gymnasiet. Jag skolkade från skolan och gick ofta till biblioteket nära skolan i Västerås. Där kunde jag läsa det som jag var intresserad av. Bibliotekarien tyckte det var kul. Att leta upp kunskap själv har alltid triggat mig. Hade jag hört om Skillstation på gymnasiet hade jag lärt mig där.
Första anmälan
Om ni är intresserade av att prova den nya utbildningsformen så är första anmälan öppen fram till 8 oktober 2024: https://www.skillstation.se/